EPiC – Edukacja, Popularyzacja i Chemia

Witaj młody poszukiwaczu przygód!

1. EPiCki cel

Celem projektu “EPiC – Edukacja, Popularyzacja i Chemia” jest upowszechnienie wiedzy z zakresu chemii oraz zagadnień z pogranicza chemii i nauk ościennych. Zaplanowaliśmy dla Państwa trzy bloki zajęć, różniące się formułą i skierowane do różnych grup odbiorców.

2. Kto się załapie na przygodę?

  • uczniowie szkół podstawowych (6-8 klasa) i średnich;
  • uczniowie szczególnie zainteresowani chemią (np.: uczestnicy olimpiad
    i konkursów przedmiotowych);
  • osoby dorosłe i starsza młodzież licealna.

3. Czy będą eksperymenty?

Wierzymy, że zróżnicowana formuła, tematy i poziom zajęć pozwolą Państwu wybrać ofertę najlepiej dostosowanej do zainteresowań, umiejętności i szczebla edukacji. Liczne zajęcia zrealizowane w postaci warsztatów dadzą Państwu możliwość samodzielnego eksperymentowania w dobrze wyposażonych laboratoriach uczelnianych. Mamy nadzieję, że formuła debaty i konkursu wykorzystana w niektórych wydarzeniach projektu EPiC pozwoli zaktywizować uczestników i skłonić ich do własnych poszukiwań oraz stawiania pytań.

Zapraszamy do udziału!

Pliki

Harmonogram zajęć

Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem na semestr letni 2023!
Rekrutacja już od poniedziałku 13. lutego!

Pobierz w formacie PDF.

Regulamin rekrutacji

Do podejrzenia tutaj w formacie PDF.

Bloki projektu

Pierwsza grupa zajęć obejmuje wykłady i warsztaty skierowane do szerokiego grona odbiorców.

Oferta dydaktyczna zostanie podzielona na dostosowaną do młodszych uczniów (6-8 klasa szkoły podstawowej) oraz dedykowaną dla młodzieży szkół średnich.

W ramach planowanych zajęć zaproponujemy następujące wydarzenia:

  • cykl wykładów i pokazów eksperymentów o pierwiastkach chemicznych;
  • warsztaty laboratoryjne na których umożliwimy Wam wykonać wasze wymarzone doświadczenia;
  • warsztaty dotyczące chemii produktów spożywczych;
  • zajęcia laboratoryjne dotyczące kinetyki reakcji chemicznych;
  • wykłady i warsztaty dotyczące chemii środków czystości;
  • warsztaty dotyczące cukrów, ich właściwości i zastosowań;
  • warsztaty dotyczące kuchni molekularnej.

W ramach zajęć zaproponowanych w bloku „Chemiczna klasa mistrzowska” zrealizowane zostaną zajęcia dla uczniów zainteresowanych chemią, prezentujących wyższy stopień zaawansowania. Zajęcia umożliwią uczestnikom rozwinięcie wiedzy oraz umiejętności z tematyki wykraczającej znacząco poza materiał szkolny.

Główną grupą odbiorców programu będą uczniowie przygotowujący się do olimpiad i konkursów przedmiotowych (z chemii oraz dziedzin pokrewnych). Zaplanowaliśmy zajęcia laboratoryjne, warsztaty i wykłady dotyczące różnych problemów konkursowo-olimpijskich (spektroskopia, chemia analityczna, krystalografia i in.). Część zajęć odbędzie się on-line, aby umożliwić udział szerszej grupie zainteresowanych.

Chcemy dać Państwu możliwość wysłuchania stanowiska i zapytania naukowców o zdanie w tematach „gorących”, aktualnych i ważnych dla każdego z nas, a które obrosły w przestrzeni publicznej w półprawdy, przekłamania, nieścisłości, uproszczenia czy zwykłe kłamstwa.
Forma debaty z udziałem naukowców o uznanym autorytecie i dorobku w poruszanej tematyce, doświadczonych dydaktyków i popularyzatorów pozwoli przybliżyć szerokiemu gronu odbiorców oficjalne stanowisko nauki i rozwiać ewentualne wątpliwości. Spotkania będą miały charakter otwarty, będą także transmitowane on-line, a formuła czatu umożliwi słuchaczom zadanie pytań i zabranie głosu w dyskusji.

Planujemy 4 spotkania, poświęcone poniższym zagadnieniom:

  • niebezpieczeństwom i pułapkom pseudo-medycyny (medycyny alternatywnej) oraz roli medycyny opartej na dowodach;
  • problematykom transformacji energetycznej ze wszystkimi pułapkami i problemami, ślepymi ścieżkami
    i wybojami – bez upiększania i „pudrowania”, ale ze świadomością wagi i pilności tego wyzwania;
  • nanotechnologii, jej realnym szansom i płynącym z niej zagrożeniom, pustym obietnicom i medialnemu szumowi (czasem zasadnemu, a czasem nie);
  • problematyce chemii w życiu codziennym, przede wszystkim w żywności i kosmetykach – czy zasadna jest opozycja naturalne/sztuczne = zdrowe/szkodliwe, jak wyglądałby świat bez chemii i jakie są standardy w badaniach bezpieczeństwa produktów spożywczych i kosmetycznych.

Chcemy pokazać, że nauka nie ma nic do ukrycia, że może czasem błądzi, ale że jest jedyną wiarygodną drogą rozwoju i szansą dla człowieka i cywilizacji.